Friday 2 December 2011

TIPS BELAAN ARNAB

(TIPS PENJAGAAN ARNAB)
pyramid pemakanan arnab..saya mahu berkongsi bersama anda tentang penjagaan arnab secara teori bersama anda,harap anda dapat mempraktikkan dengan baik nanti..perbanyakan makanan hay untuk arnab anda,bukan pellet..semoga ia sehat slalu,arnab terlalu sensitif pada penyakit,kebanyakannya mati yang mudah saja disebabkan sakit..jadi berilah ia makanan yang teratur.supaya kita tidak sia2 kan meraka..


(TIPS PEMAKANAN LARANGAN UNTUK ARNAB BELAAN)
SALAM..hari ini saya mahu memberi informasi kepada anda semua tentang bahayanya kankung untuk arnab anda,secara am nya kita tahu behawa arnab memakan sayuran,tetapi kali ini kalau boleh saya sarankan anda untk elakkn dari memberi arnab anda sayur kangkung,kerana risiko yang bakal arnab anda dapat ialah,kembung perut yg boleh menyebabkan mati,cirit birit yg boleh menyebabkan mati..jadi oleh itu sayuran yg sesuai untuk arnab ialah seperti timothy hay dan juga alfafa hay,ingatlah,arnab anda bukan arnab liar,tetapi arnab belaan..tqvm..


(TIPS MENGKAHWINKAN ARNAB)
SALAM semua..seperti biasa hari ini saya mahu berkongsi kepada rakan2 pembaca saya tentang tajuk tips kali ini..baiklah..ramai yg agak keliru bagaimana mahi kahwinkan arnab dengan cara yang betul,sebelum kahwinkan arnab anda,haruslah anda tahu berapakah umur induk arnab anda,saranan saya ialah,pastikan arnab induk betina anda sudah berada di peringkat umur yang sesuai seperti 7 bulan ke atas,alasan saya kerana pada waktu umur begini arnab betina sudah bersedia untuk mengawan dengan arnab jantan.jangan pening kepala jika umur arnab betina dibawah 7 bulan tidak mahu berkahwin,ada juga kes tempoh matang arnab betina sehingga mencecah 1 tahun..TQVM SALAM..

(TIPS MENYUSUN KEDUDUKAN JANTINA)

SALAM semua..hari ini saya mahu berkongsi tips dengan anda semua..tentang posisi letakan dalam sel sangkat arnab atau reban arnab..baikla..hari ini saya mahu berutahu pada anda semua ialah..elakan dari meletakkan bersebelahan sesama sendiri antara jantina arnab jantan dengan jantan yag lain..kerana ini akan menigkatkan risiko pergaduhan antara 2 sel,walaupun ia tidak boleh masuk,tetapi risiko untuk jaring itu pecah adalah tinggi..jadi utk reban anda kelihatan aman..elakkan dari letak jantan sama jantan bersebelahan..tqvm..salam..

(TIPS MEMBERI HAY)
SALAM semua..hari ini saya mahu merkongsi sedikit tips secara teori untuk memberi alfafa hay,timothy hay dan juga hay2 yang lain..baiklah..berilah hay secara sedikit2 kepada arnab - arnab anda,atau jika dibeli secara bale atau petak mampat,usah diceraikan utk tujuan meleraikan hay itu,kerana itu akan menjadikan hay itu berterabur,kopek sedikit (agak2 bp byk nk kasi)dari petak hay yg mampat itu utk diberi kepada arnab anda..jika timothy hay pula,genggam hay itu dgn tangan anda,lalu guntingkan di kiri & kanan genggaman tangan anda,atau genggam hay itu lalu di salotapekan di tgh2 hay itu..moga tips ini dapat membantu anda sediki.

Ihsan dari http://nordinsidin-rabbitbiz.blogspot.com

No comments:

Post a Comment